Lilian Elphick
Általános nyelvi tanfolyam
Letéptem
az ingét, kioldottam az övét és amikor a nadrágja a földre hullot, észrevettem
hosszú, pikkelyes, nyílhegyben végződő farkát. - Jaj, Istenem! - kiáltottam
Hívj
ahogy akarsz, nekem mindegy. - mondta ő, megmutatva pokoli nyelvét.
Curso de lingüística
general
"Le arranqué la
camisa, le solté el cinturón y, cuando los pantalones caían al suelo, noté su
cola larga,escamosa, terminada en punta de flecha. jAy, Dios mío! - grité Llámame
como quieras, a mi no me importa - dijo él, mostrándome el verdadero infierno
de su lengua."
Az
„Egy pirosruhás lány vallomásai" Lilian
Elphick negyedik minifikció kötete, melyet három figyelemreméltó kötet előz
meg: Incselkedő szemek, Az ellenség vérének
szépségei és Tigris párbeszédek címmel.
Korábban volt szerencsém Lilian könyvei közül bemutatni néhányat, így a
kezdetektől ismerem ezeket. Ennek következtében kiváltságosként követhettem az
írónő alkotói tevékenységét, amit azóta is feltétel nélkül csodálok. A barátság
írók között - ebben az esetben hosszú barátság, annak ellenére, hogy Lilian
nagyon fiatal én pedig tisztes öregember vagyok- azért érdekes, mivel lehetőség
van a még bimbódzó stádiumban lévő szövegek, és bizonyos tendenciák
megismerésére, melyeknek hatása talán évtizedekkel később mutatkozik meg. Egy
írót több alkalommal bemutatni nem egyszerű feladat: például járhat az
önismétlés veszélyével. Bár Lilian Elphick nagy gondot fordít arra, hogy
folyamatosan újabb és újabb kifejezőeszközöket találjon, és ezzel megnehezíti
az ismétlést, amelyet mesterien és gátlástalanul alkalmaz néhány kolléga
illetve bizonyos álszent politikusok. Lilian a mesemondó, szinte mindig rövid
terjedelemben művelte a novella műfaját. Mérsékelt oldalszám, ahol a cselekmény
nyelvezete és építkezése egyértelműen egy igen gondosan kimunkált, ugyanakkor
újszerű láncolatot alkot. Lilian Elphick egyre többször és egyre nagyobb
intenzitással tört be minifikció területére- nevezhetnénk többek között
mikronovellának, vagy mikroelbeszélésnek is, a jelenlévő akadémikus kollégák
majd megmagyarázzák ezeket a kategóriákat, melyek a NEGYEDIK ELBESZÉLŐ MŰFAJT alkotják,
Irene Andrés Suárez vagy Fernando Valls tanulmányai alapján. Lilian esetében
inkább a „minifikció" elnevezést használom, mivel szélesebb és jobban
jellemzi az írónő legutobbi munkáit, különösen az új könyvét. Mégis úgy
gondolom, az „Egy pirosruhás lány vallomásai" új
alapokra helyezi a minifikció műfaját, amikor néhány szöveg túllépve a pár
oldalas terjedelmet novellává alakul át, vagy mikor egy láthatatlan határt
átlépve a költészet területére téved. Az írónő elhivatottsága az új utak felé
lankadatlan- és most írói útjáról beszélek, nem arról a könyvről ami miatt
összejöttünk. Szűz területeket egyenget, kereteket tör szét, mindenféle
kísérleteket végez, amellyel valószínüleg nehézségek vagy legalábbis kihívások
elé állítja a taxonómiát végző tudósokat. Ez az utolsó következtetés talán
magyarázatra szorul a félreértések elkerülése végett. A minifikció,
mikroelbeszélés, mikronovella, stb. műfaj képessé vált arra, hogy írókat,
kiadókat és akadémikusokat egyesítsen, akik nyájasan tudnak beszélgetni és egymás
mellett élni, mint ahogy az a Chilei Irodalmi Testület által negyedszerre
megrendezett „ Röviden, legyen szíves" című
előadássorozaton történt. Ez az együttélés gyakran a személyes barátság
kategóriájába lép át az esztétikai különbségeken túl, és ez valami furcsa és
csodálatos dolog a mai irodalmi életben. Ergo, meg kell védenünk ezt az
egységet, amely a határainkon túl hullámtörést szenvedett. Sajnos vannak,
olyanok, akik az új műfaj kizárólagos képviselőjének gondolják magukat, és
ennek semmi köze ahhoz a fajta barátsághoz, szolidaritáshoz, vagy
kollegialitáshoz, amely a társadalom ezen és más területeire látszik
beférkőzni. Elnézésüket kérem ezért a tudományos értekezésért, csupán azt
szerettem volna tisztázni, hogy Lilian Elphick új területek felfedezésére
irányuló törekvése saját alkotói látásmódjához kapcsolódik, és nem bármely
műfaj alapszabálya ellen irányul. Eppur si muove, mondaná
Galilei. Hagyjuk most az írónőt és beszéljünk alkotásáról, a könyvről. Az
elmúlt időszakban megjelent munkáihoz hasonlóan, itt is megfigyelhető, hogy a
szöveg sorozatok ugyanazon, vagy hasonló cím alatt jelennek meg. így van ez a „
Selyem suhogása" hat epizódos, a „Valódi történetek" 14 darabból
álló, illetve a kötett több más rövidebb sorozatának esetében is. Ezek a
sorozatok nagy alkotói kihívást jelentenek: már nem csak arról van szó, hogy a
mikroszövegek egy sor meglehetősen bonyolult szabály alapján lennének megírva,
amint azt hihetnénk, a feladat ennél sokkal nagyobb: olyan egymással szorosan
összefüggő részekből álló szöveget alkotni, melynek összhatása egyfajta
különleges írói szándékot közvetít túllépve az esztétikumon. A „Selyem
suhogása" című sorozat egy olyan marginális szubkultúrába visz minket,
ahol a szükség, a bűnözés, a túlélés az uralkodó, és ahol az életbenmaradás
érdekében meg kell ragadni minden alkalmat, lévén mindenkinek meg van írva
közelgő büntetése. Ez a világ nagyon közel áll Bertolt Brecht Koldusoperájához,
vagy a mi Juán Radrigánunk kíméletlen ábrázolásához. És nem
véletlen, hogy a sorozat néhány szövege drámai szerkezetű, így már értelmet
nyer a két dramaturg említése. Ez a sorozat egyértelműen társadalmunk
elembertelenedésére mutat rá, valamint a kilátástalanságra melyet az író a
legnincstelenebbeknek tulajdonít. Egy ilyen világban mindenki menthetetlen, az
én olvasatomban ezt fejezi ki a sorozat. A bűnözés lehet üzlet, a megmenekvés
kulcsa, a kárhozat eredete. Az „ Igaz történetek" finom történetek, finom
Borges-i fantáziával felruházott tárgyak (mellesleg, Borges megjelenik a
szövegekben), ahol a történet akár valódi, akár kitalált (melyik a valós
történet, kérdezhetnénk), mindig valószerű, Lilian Elphick rutinos tollának
köszönhetően. Lebilincselő olvasmány, amely ragyog a képzelettől, a finom
humortól, a szó- és névjátékoktól (majd meglátják), az elegáns szellemességtől
és a szövegben rejlő összefüggésektől, amik kikacsintanak a jó olvasóra. Az „Egy
pirosruhás lány vallomásai" elolvasása már
önmagában is kaland. Fekete gúnnyal találkozunk az „Anyáknapjában",
melynek olvasását csak erős idegzetűeknek ajánlom. Ilyen az „Antikrisztus"
is, amely egy sajnos életszerű, visszataszítóan szörnyű történet. Aztán
szeretnivalónak fogják találni az olyan történeteket mint az Isabel Allendének
ajánlott „ Emlék", amely méltó megemlékezés a fatális 1973 szeptember 11-i
katonai puccs 40. évfordulójához közeledvén, vagy a „Chilei tengert",
amely az eltünteknek állít lenyűgözően kedves emléket. Utalások, irónia és
fennkölt borzlom jellemzi a „ Kis mese a szerelemről"-t, és mindez 15
sorba belefér, mit szólnak? Aki pedig meglepetésre és erőteljes érzelmekre vágyik,
annak a címadó „Egy pirosruhás lány vallomásai"-t ajánlom.
Lilian Elphick új, egyben negyedik minifikciókból álló könyve, igazolja azt,
amit már tudtunk: egy mély, alapos, élettelteli, fantáziadús és tehetséges
írónő munkájával állunk szemben. Nem véletlen, hogy e rövid műfajú művei nem
csak nálunk Chilében, hanem a tengeren túlról is elismerésre tarthatnak számot.
Nagy
tapsot az írónőnek! Tisztelet Lilian Elphicknek és könyvének!
Elhangzott az „Egy pirosruhás
lány vallomásai" című könyv bemutatóján, 2013
júliusában
Por
Diego Munoz Valenzuela
Confesiones de una chica de rojo, cuarto
libro de minificciones de Lilian Elphick, precedido por
tres volúmenes
notables: Ojo Travieso, Bellas de sangre contraria,
Diálogo de tigres. Antes
he
tenido
el privilegio de presentar más de alguno de estos libros de Lilian, lo cual
implica conocerlos desde sus mismos inicios. De esta forma, he sido un
observador privilegiado de su trabajo creativo, que sigo y admiro sin reservas.
La amistad entre escritores -tan larga ya en este caso, aunque ella sea
jovencísima y yo un digno viejo- puede ser muy interesante, porque permite
conocer los textos en sus estados germinales; advertir tendencias que tendrán
efecto en anos posteriores, quizás décadas. Esto de ser un presentador
frecuente de un autor tiene sus complicaciones: el peligro de repetirse, por
ejemplo, pero Lilian Elphick, preocupada por una búsqueda permanente de nuevas
herramientas expresivas, hace difícil el arte de la reiteración, que algunos
colegas cultivan con la desvergüenza que caracteriza a ciertos candidatos
políticos falaces. Como narradora, Lilian ha cultivado el cuento, casi siempre
en extensiones breves, una cantidad moderada de páginas, donde el lenguaje y la
construcción de la trama son objeto evidente de una urdimbre muy cuidada, así
como también muy renovadora. Lilian Elphick ha incursionado también con cada
vez más frecuencia e intensidad en el campo de la minificción -también
podríamos hablar de microcuento, microrrelato y otras denominaciones; las
académicas y académicos presentes se harán cargo de explicar estas categorías
que conforman el CUARTO GÉNERO NARRATIVO, según estudiosos como Irene Andrés
Suárez y Fernando Valls. En el caso de Lilian prefiero usar el término
'minificción', porque es más amplio y refleja de mejor manera la producción
reciente de la autora, y en particular la de este nuevo libro. Aun así, pienso
que Confesiones de una chica de rojorebasa
esta categoría de minificción, cuando en algunos textos excede la extensión de
un par de páginas para convertirse en relato breve, o cuando traspone la
invisible frontera con el territorio de la poesía. La autora no ceja -hablo
desde la perspectiva de su camino escritural, no del libro que nos reúne- en su
empeno de abrir camino, desbrozar terrenos vírgenes, derribar cercos, realizar
toda clase de experimentos y posiblemente complicar o al menos desafiar el
ejercicio taxonómico de los investigadores. Tal vez esta última consecuencia
haya que explicarla un poco, para evitar malas interpretaciones. Este género de
la minificción, microrrelato, microcuento, etcétera, ha logrado aunar
escritores, editores y académicos, que pueden convivir y departir amablemente, como
ocurrió hace pocas semanas con la cuarta versión del SEA BREVE, POR FAVOR,
organizado por la Corporación Letras de Chile. Esta convivencia se traslada con
frecuencia al ámbito de la amistad personal, más allá de las diferencias de
quehacer o de opciones estéticas, y eso es algo maravilloso y extrano en el
mundo literario de nuestra época. Ergo, hay que defenderlo, sobre todo porque
esa unidad ha sufrido embates en los últimos tiempos más allá de nuestras
fronteras. Lamentablemente, aparecen quienes piensan deben tener el monopolio
de la administración del nuevo género, y eso poco y nadie tiene que ver con la
amistad, la solidaridad y el companerismo, que ya habrán de imponerse, en este
y en otros espacios de la sociedad. Disculpen esta disquisición, pero solo
pretendía aclarar que el esfuerzo de Lilian Elphick por explorar nuevos
territorios tiene que ver con su propia visión como creadora, y que no pretende
generar dificultades para la aplicación de estatuto genérico alguno. Eppur
si muove, diría Galileo. Dejemos a la autora y hablemos
de su criatura, el libro. Siguiendo la línea de sus trabajos más recientes, se
advierte la presencia de series de textos bajo una misma o similar
denominación. Tal es el caso de "El crujido de la seda" I a VI y las
"Verdaderas Historias" que suman 14, además de otras series más
breves. Las series constituyen desafíos creativos mayores: ya no se trata de
escribir microtextos siguiendo una serie de reglas bastante complejas que no se
reducen a la mera brevedad, como podría creerse, sino que la tarea es mucho
mayor: constituir un cuerpo con partes fuertemente interrelacionadas, cuyo
efecto conjunto transmite una intención especial del autor que excede lo
estético. La serie "El crujido de la seda" nos remite a un submundo
marginal donde reinan la necesidad, el crimen, la sobrevivencia y el
aprovechamiento de la oportunidad para continuar viviendo, siendo que la
condena de cada cual está escrita y resulta inminente. Es un mundo cercano al
de Bertolt Brecht en la Ópera de Tres Centavos,
o a la exploración descarnada de nuestro Juan Radrigán. Y
no es casualidad que algunos de los textos de esta serie tengan estructura
dramática, y eso da más sentido a la cita a ambos dramaturgos. Evidentemente,
esta serie apunta a la deshumanización de nuestra sociedad y la falta de
esperanzas que ella genera en los más desposeídos; en un mundo así, no hay
salvación para nadie, eso leo como expresión del conjunto. El crimen puede ser
un negocio, la clave para salvarse; he ahí la semilla de la perdición. Las
"Verdaderas Historias" son textos deliciosos, objetos cargados de una
deliciosa fantasía filo borgeana (de paso, Borges es citado en los textos),
donde la historia real o inventada (cuál es la historia auténtica, debiéramos
preguntarnos), aunque siempre verosímil gracias a la hábil pluma de Lilian
Elphick. El efecto de la lectura es cautivador, y ese resplandor es tributario
de la imaginación, el fino humor, los juegos de palabras (y de nombres, ya
verán), el ingenio elegante y una delirante intertextualidad que al buen lector
complacerá con sus guinos. La lectura de Confesiones de una
chica de rojo será una aventura por sí misma.
Encontrará negra acidez en el Día de la madre, cuya lectura recomiendo solo a
quienes tengan su sistema cardiaco en buen estado. Lo mismo vale para
Anticristo, un relato sórdido, terrible y, por desgracia, real y posible. También
hallarán dulzura en relatos como "La memoria", dedicado a Salvador
Allende, oportuno homenaje cuando se acerca el cumplimiento de cuarenta anos
desde el fatídico Golpe Militar de del 11 de septiembre de 1973. O en "Mar
de Chile", impactante y tierno homenaje a los desaparecidos. Intertextualidad,
ironía y terror gótico en "Cuentecillo de amor", todo esto cabe en 15
líneas, ^qué les parece? Y para quienes busquen sorpresa y emociones fuertes,
les aconsejo probar con las Confesiones de una
chica de rojo, que da nombre al volumen. Este nuevo
libro de Lilian Elphick, el cuarto de minificción, viene a confirmar algo que
sabíamos: estamos frente al trabajo de una escritora profunda, laboriosa y
pletórica de imaginación y talento. No es casualidad que su trabajo en el
género brevísimo cuente con reconocimiento que, para variar, proviene de más de
ultramar que de nuestro propio Chile.
Aplausos para la escritora. jLoor para
este libro y para Lilian Elphick!
Texto
leído en la presentación del libro Confesiones de una chica de rojo, julio
2013.
forrás: http://lilielphick.blogspot.com
forrás: http://lilielphick.blogspot.com
Muchas gracias, estimado amigo. Thanks a lot!!!
VálaszTörlésPara mí es un honor estar presente en tu bitácora, en dos idiomas!!!
Desde Chile, un abrazo
Lilian